Linie SWISS International Air Lines podjęły drastyczną decyzję o uziemieniu całej floty dziewięciu airbusów A220-100, które będą teraz służyły jako dawcy silników dla większych A220-300. Powodem jest ciągły problem z dostępnością części jak i nowych silników Pratt & Whitney PW1500G, który od miesięcy utrudnia eksploatację tych maszyn - donosi niemiecki portal aerotelegraph.com. 
SWISS był pierwszym użytkownikiem A220-100, jeszcze w czasach, gdy samolot nosił nazwę bombardier CSeries CS100. Pierwszy egzemplarz (HB-JBA) trafił do przewoźnika w czerwcu 2016 r. Obecnie linia posiada dziewięć A220-100 oraz 21 większych A220-300.
Podczas prezentacji wyników finansowych za trzeci kwartał br., dyrektor finansowy SWISS, Dennis Weber, poinformował, że obecnie ponad 10 samolotów jest wyłączonych z eksploatacji z powodu problemów z silnikami PW1500G. Jak donosi serwis AeroTelegraph, problemy te są podobne do tych, które dotykają silniki PW1100G stosowane w airbusach A320neo – dochodzi w nich do przedwczesnego zużycia części, co wymusza nieplanowane przeglądy i remonty.
Aby utrzymać płynność operacyjną, SWISS zdecydowały się uziemić wszystkie A220-100, a ich silniki wykorzystać jako źródło części zamiennych dla A220-300. Jak podkreślił Weber, taka decyzja ma również zaletę w postaci chwilowego zmniejszenia złożoności floty.
W przeszłości A220-100 pełniły ważną rolę w siatce połączeń SWISS, zwłaszcza w lotach do portu London City, który wymaga stromego podejścia tzw. steep approach. Obecnie jednak te trasy mogą obsługiwać 
embraery 190-E2 i 195-E2 należące do 
partnerskich Helvetic Airways, latających dla szwajcarskiej linii w formule wet-lease.
Według Webera uziemienie nie będzie krótkoterminowe, przewiduje się, że potrwa około półtora roku. Mimo to Swiss nie zamierza sprzedawać swoich A220-100, 
jak to planował jakiś czas temu, ani wymieniać ich na większe wersje A220-300, deklarując chęć utrzymania tego typu w dłuższej perspektywie.
Podobne decyzje podjęły już inne linie – m.in. 
EgyptAir, który sprzedał swoje A220 właśnie z powodu problemów z silnikami PW1500G, a Air Austral rozważa podobny krok.
Flota SWISSSzwajcarska linia posiada w swojej flocie 93 samolotów: 30 airbusów A220, dziewięć A320, 
11 A320neo, trzy A321-100, trzy A321-200, sześć A321neo, 14 A330-300, cztery A340-300, 
jednego A350-900 oraz 12 boeingów B777-300ER. Przewoźnik oczekuje obecnie na dostawę 17 airbusów: sześciu A320neo, dwóch A321neo oraz dziewięciu A350-900, które zastąpią w pierwszej kolejności A340-300.