Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

SWISS kanibalizuje A220-100, aby pozyskać silniki dla A220-300

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
SWISS kanibalizuje A220-100, aby pozyskać silniki dla A220-300
fot. Piotr Bożyk
Linie SWISS International Air Lines podjęły drastyczną decyzję o uziemieniu całej floty dziewięciu airbusów A220-100, które będą teraz służyły jako dawcy silników dla większych A220-300. Powodem jest ciągły problem z dostępnością części jak i nowych silników Pratt & Whitney PW1500G, który od miesięcy utrudnia eksploatację tych maszyn - donosi niemiecki portal aerotelegraph.com.

SWISS był pierwszym użytkownikiem A220-100, jeszcze w czasach, gdy samolot nosił nazwę bombardier CSeries CS100. Pierwszy egzemplarz (HB-JBA) trafił do przewoźnika w czerwcu 2016 r. Obecnie linia posiada dziewięć A220-100 oraz 21 większych A220-300.

Podczas prezentacji wyników finansowych za trzeci kwartał br., dyrektor finansowy SWISS, Dennis Weber, poinformował, że obecnie ponad 10 samolotów jest wyłączonych z eksploatacji z powodu problemów z silnikami PW1500G. Jak donosi serwis AeroTelegraph, problemy te są podobne do tych, które dotykają silniki PW1100G stosowane w airbusach A320neo – dochodzi w nich do przedwczesnego zużycia części, co wymusza nieplanowane przeglądy i remonty.

Aby utrzymać płynność operacyjną, SWISS zdecydowały się uziemić wszystkie A220-100, a ich silniki wykorzystać jako źródło części zamiennych dla A220-300. Jak podkreślił Weber, taka decyzja ma również zaletę w postaci chwilowego zmniejszenia złożoności floty.

W przeszłości A220-100 pełniły ważną rolę w siatce połączeń SWISS, zwłaszcza w lotach do portu London City, który wymaga stromego podejścia tzw. steep approach. Obecnie jednak te trasy mogą obsługiwać embraery 190-E2 i 195-E2 należące do partnerskich Helvetic Airways, latających dla szwajcarskiej linii w formule wet-lease.

Według Webera uziemienie nie będzie krótkoterminowe, przewiduje się, że potrwa około półtora roku. Mimo to Swiss nie zamierza sprzedawać swoich A220-100, jak to planował jakiś czas temu, ani wymieniać ich na większe wersje A220-300, deklarując chęć utrzymania tego typu w dłuższej perspektywie.

Podobne decyzje podjęły już inne linie – m.in. EgyptAir, który sprzedał swoje A220 właśnie z powodu problemów z silnikami PW1500G, a Air Austral rozważa podobny krok.

Flota SWISS

Szwajcarska linia posiada w swojej flocie 93 samolotów: 30 airbusów A220, dziewięć A320, 11 A320neo, trzy A321-100, trzy A321-200, sześć A321neo, 14 A330-300, cztery A340-300, jednego A350-900 oraz 12 boeingów B777-300ER. Przewoźnik oczekuje obecnie na dostawę 17 airbusów: sześciu A320neo, dwóch A321neo oraz dziewięciu A350-900, które zastąpią w pierwszej kolejności A340-300.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

VietJet Air sfinalizowały zamówienie 100 airbusów A321neo

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air sfinalizowały zamówienie 100 airbusów A321neo

Piotr Bożyk 31 października 2025

LOT wycofał z floty embraera E195 (SP-LNP)

Pasażer i linie lotnicze

LOT wycofał z floty embraera E195 (SP-LNP)

Piotr Bożyk 31 października 2025

Airbus opóźnia zwiększenie produkcji A220 do grudnia 2026 r.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Niedobór pilotów w SWISS. Redukcja oferowania

Pasażer i linie lotnicze

Niedobór pilotów w SWISS. Redukcja oferowania

Mateusz Kieruzal 20 maja 2025

SWISS doleci blisko Świnoujścia

Pasażer i linie lotnicze

SWISS doleci blisko Świnoujścia

Mateusz Kieruzal 14 listopada 2024

SWISS zwiększa ofertę intermodalną

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zwiększa ofertę intermodalną

Mateusz Kieruzal 02 października 2024

Pozostałe z wątku:

VietJet Air sfinalizowały zamówienie 100 airbusów A321neo

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air sfinalizowały zamówienie 100 airbusów A321neo

Piotr Bożyk 31 października 2025

LOT wycofał z floty embraera E195 (SP-LNP)

Pasażer i linie lotnicze

LOT wycofał z floty embraera E195 (SP-LNP)

Piotr Bożyk 31 października 2025

Airbus opóźnia zwiększenie produkcji A220 do grudnia 2026 r.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Niedobór pilotów w SWISS. Redukcja oferowania

Pasażer i linie lotnicze

Niedobór pilotów w SWISS. Redukcja oferowania

Mateusz Kieruzal 20 maja 2025

SWISS doleci blisko Świnoujścia

Pasażer i linie lotnicze

SWISS doleci blisko Świnoujścia

Mateusz Kieruzal 14 listopada 2024

SWISS zwiększa ofertę intermodalną

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zwiększa ofertę intermodalną

Mateusz Kieruzal 02 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij